Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Forumet varit nere ett tag, men är uppe och igång igen!
Hoppas vi slipper mer strul nu.

Författare Ämne: WF eller klump?  (läst 14141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicke

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
WF eller klump?
« skrivet: 6 mars 2006 kl. 20:04:16 »

Hej Alla!
Tänkte bara höra med er flugfiskare vad ni använder för lina vid kustfisket, WF eller Klump?
Vilka fördelar och nackdelar tycker ni att dessa olika former av lina har?

Jag har läst mig till att vissa föredrar en wf då man kan fiska in linan längre, med klump ska det tydligen uppstå lite rassel då skarven mellan skjutlina och klump går igenom öglorna. Vissa tycker att man slipper en massa luftkast med klump. Vad tycker ni?

Är det någon fördelen (vilka) med att köpa en klump en klass högre än spöet och sedan klippa ner den så att den blir kortare men ändå får samma klass som spöet?

Hoppas det är någon som orkar förklara lite. Det blir lite dyrt att köpa både wf och klump på samma gång. Så småningom kanske man införskaffar båda, men inte direkt.

Tack på förhand

MVH

Nicke
Loggat

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5900
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
SV: WF eller klump?
« Svar #1 skrivet: 6 mars 2006 kl. 22:06:03 »

Har själv bara fiskat med WF men ska prova på klump så småningom.
Vad jag förstår så är det många som köper Henriks billiga linor typ DT och delar dom i 2 och på så sätt får 2 klumpar att leka med, så det kanske inte behöver bli så dyrt.

Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Henrik Dan

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 3024
  • 9,1 kg från Klavreström
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 7 mars 2006 kl. 11:09:40 »

Jag har förstått att där finns många som undra om detta med WF DT eller Shooting heads, och jag vill lova dig att jag skall anordna en kurs i hur man gör Shootingheads, tyvärr blir detta först av till hösten, hadde tänkt att använda  blåhallen.
Jag tycker att där finns fler fördela med Shootingheads, en fördel är att du får en klump som blir 100 procent till dig och ditt spö.
Scierra har en sida du kan skriva in dina mått och sen får du ett förslag på hur mycket din lina skall väga samt längd se http://www.scierra.com/pwf/

Skulle vilja veta hur många som är intresserad i att gå en kurs vår du lära dig att göra shootingheads samt att göra ordentliga öglor?
Henrik
Loggat
Årets fiskar 2009 Och 2012 i fiskeklubben :)

roberth

• Klubbmedlem
  • Newbie
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 7 mars 2006 kl. 13:50:59 »

Jag har förstått att där finns många som undra om detta med WF DT eller Shooting heads, och jag vill lova dig att jag skall anordna en kurs i hur man gör Shootingheads, tyvärr blir detta först av till hösten, hadde tänkt att använda  blåhallen.
Jag tycker att där finns fler fördela med Shootingheads, en fördel är att du får en klump som blir 100 procent till dig och ditt spö.
Scierra har en sida du kan skriva in dina mått och sen får du ett förslag på hur mycket din lina skall väga samt längd se http://www.scierra.com/pwf/

Skulle vilja veta hur många som är intresserad i att gå en kurs vår du lära dig att göra shootingheads samt att göra ordentliga öglor?
Henrik
Jag är intresserad om tid och datum passar.
Roberth
Loggat

tompa

• Sr. Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 265
  • oops i did it again :0)
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 7 mars 2006 kl. 17:09:48 »

Jag är intresserad,som vanligt om tid och datum tillåter:0). Tompa.PS. Jag kollade på Loops hemsida ang multi float wf linan och dom skrev att hade man ett spö klass 5-6 så skulle man vällja 5:ans lina WF.Med tanke på det som vi har disskuterat ang min lina Henrik.Tompa
Loggat

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5900
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
« Svar #5 skrivet: 7 mars 2006 kl. 17:21:34 »

Jag vill åxå fatta shootingheads :)
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Andy Capp

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 34
  • A.C.
    • Visa profil
    • SFK Tobis
« Svar #6 skrivet: 7 mars 2006 kl. 17:57:26 »

Henrik, jag är Oxå intresserad.
Har en fråga dock som har fått mig att välja bort SH på 1handsspöna.
Vad gör man för att glappet mellan skjutklumpen och skjutlinan inte ska verka störande? Om jag tex fiskar med en 9,5 meters klump vill jag ju kunna ta in den innanför spööglorna innan jag påbörjar nästa kast vilket jag inte idag kan då kopplingen mellan linerna försör.
Går inte detta blir ju kustfisket mindre effektivt då många hugg kommer färst när flugan är aldelles intill en. påbörjar jag då varje kast när klumpen 9,5m och tafsen ca3m+ är kvar att ta in missar man ju en massa fiskbar tid.
Hoppas du förstod hur jag menade.
Loggat

roffe888

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 7 mars 2006 kl. 20:12:39 »

har läst diskussionen och sitter och undrar hur du har gjort skarven mellan linorna
jag har själv en klass niolina med runningline och jag har rundat av skarven med en sorts klister som gör den mera strömlinjeformad och den glider hur lätt som helst genom öglorna. Jag kan visserligen höra när den kommer och löper genom öglorna men det tar inte emot alls så jag tycker det funkar bra
Loggat

Henrik Dan

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 8 mars 2006 kl. 11:26:57 »

Henrik, jag är Oxå intresserad.
Har en fråga dock som har fått mig att välja bort SH på 1handsspöna.
Vad gör man för att glappet mellan skjutklumpen och skjutlinan inte ska verka störande? Om jag tex fiskar med en 9,5 meters klump vill jag ju kunna ta in den innanför spööglorna innan jag påbörjar nästa kast vilket jag inte idag kan då kopplingen mellan linerna försör.
Går inte detta blir ju kustfisket mindre effektivt då många hugg kommer färst när flugan är aldelles intill en. påbörjar jag då varje kast när klumpen 9,5m och tafsen ca3m+ är kvar att ta in missar man ju en massa fiskbar tid.
Hoppas du förstod hur jag menade.

Man skall ha så små öglor som möjligt eller sy linorna ihop. (Att sy linorna ihop betyder såklart att du inte kan byta SH när du fiskar)
När man fiskar med SH gäller det såklart om att fiska kasted klart.
Henrik
Loggat

Henrik Dan

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 8 mars 2006 kl. 11:28:54 »

har läst diskussionen och sitter och undrar hur du har gjort skarven mellan linorna
jag har själv en klass niolina med runningline och jag har rundat av skarven med en sorts klister som gör den mera strömlinjeformad och den glider hur lätt som helst genom öglorna. Jag kan visserligen höra när den kommer och löper genom öglorna men det tar inte emot alls så jag tycker det funkar bra

Samma svar till dig små öglor eller sy ihop linorna
Jag tycker också det funker bra.
Loggat

Nicke

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 8 mars 2006 kl. 15:42:30 »

Har kollat runt på nätet ett tag nu och hittat några alt. Guideline Tri Cast-linan eller LOOP Adapted-klump? Är det någon som har erfarenhet från dessa två? +-
Loggat

Andy Capp

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • A.C.
    • Visa profil
    • SFK Tobis
« Svar #11 skrivet: 8 mars 2006 kl. 22:54:34 »

Har fiskat med en guideline tricastlina sedan årskiftet nu och jag trivs mycket bra med den. Ett härligt skjut i den och klumpen belastar spöet perfekt. Rekomenderas.
Loggat

Andy Capp

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • A.C.
    • Visa profil
    • SFK Tobis
« Svar #12 skrivet: 8 mars 2006 kl. 22:59:01 »

Henrik måste fråga en sak till angående klumparna. hur gör du öglorna? skalar du coatingen och syr en ögla av kärnan eller? och vad använder du dig av för skjutlina? En sista sak; hur små du än gör öglorna på kopplingen mellan skjutlina och klump slits inte både spöringar och skarv ganska mycket när man gör dubbeldrag??
Loggat

Henrik Dan

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 8 mars 2006 kl. 23:50:26 »

Har kollat runt på nätet ett tag nu och hittat några alt. Guideline Tri Cast-linan eller LOOP Adapted-klump? Är det någon som har erfarenhet från dessa två? +-
Efter min smak är det lika bra klumper, vad som är viktigt är att du får justerad dom efter ditt spö
Henrik
Loggat

Henrik Dan

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 8 mars 2006 kl. 23:57:58 »

Henrik måste fråga en sak till angående klumparna. hur gör du öglorna? skalar du coatingen och syr en ögla av kärnan eller? och vad använder du dig av för skjutlina? En sista sak; hur små du än gör öglorna på kopplingen mellan skjutlina och klump slits inte både spöringar och skarv ganska mycket när man gör dubbeldrag??
Nästa gång du kommer till mig skall jag visa dig hur jag gör, jag syr inte, men lindar öglan ( tror jag det hetter, svårt att förklara)
där finns en hel del olika set att göra ögla, jag skall visa detta under den kurs som jag skal anordna.
På din fråga om spöringerna slits, jag har inte haft några problem med ringerna, men derimott med skjutlinan, bara i höst har jag fått bytad skjutlina 3 gångar, har nu fått en ny sorts lina av Scierra för test.
Hoppas detta besvara dina frågor.
Andy capp är det du som spela i blåhallen när vi träna flugkast ?
Henrik
Loggat