Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Forumet varit nere ett tag, men är uppe och igång igen!
Hoppas vi slipper mer strul nu.

Författare Ämne: Livat på Skellettkusten  (läst 1820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jörgen Stenberg

• Jr. Member
  • **
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
    • www.sissweden.com
Livat på Skellettkusten
« skrivet: 25 november 2009 kl. 14:56:20 »

Ibland är det en fröjd att jobba, och särskilt nu när jag är nere i Namibia i fyra dagar. I lördags tyckte kompisen att att det nog med arbete, och vi drog ut på kustfiske en bit norr om Swakopmund där vi har kontoret. Frågan var om vi skulle fiska kopparhaj eller gå efter nåt gott att göra sashimi av till kvällsmat. Eftersom det ett förbannat slit att fiska "bronzie" och har ju gjort detta ett antal gånger under mina tidigare besök ( mitt pb ligger på 120 kilo), så beslöt vi oss för att fiska Cob istället. Cob liknar en ihop tryckt havsabborre och kan väl väga upp till runt 30 kilo. Men det var inte bjässarna vi var ute efter, utan fina porttionsfiskar - för det är en väldigt fin matfisk. Grabbarna där nere fiskat med 14-16 fots heldragna surfspön och stora multiplikatorer - vilket kräver en speciell teknik - som jag inte behärskar. Så jag fick mig ett nio fots haspelspö istället. Snacka om att jag kände mig som en turist med mitt lilla fjutt bland alla 14-fotare. Men snart skulle leendena försvinna - för det visade sig att cob:en stod 20 meter ut bakom sista bränningen, och inte 50 meter ut dit alla surf-killarna kastade. Så blekfetaste killen med lminsta  fjuttspöet var den som dominerade ! Inga stora firrar, men väl en hel massa. De flesta satte jag ut, men tog kvar kvoten på fem fiskar. Dagen avslutade med sashimi på Cob och rökt Shad hemma ho kompisen. ( nästa dag var jag inte blekfis länge utan fläckvis kokt kräfta beroende på att jag slarvat med påstrykningen av solskyddskrämen....)
Loggat
Its an excelent view from the point of no return....

simon

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 201
  • Hällre en tur-fisk än en sur-strömming
    • Visa profil
SV: Livat på Skellettkusten
« Svar #1 skrivet: 25 november 2009 kl. 20:45:51 »

Gött mos

Låter rejält trevligt, du fick inte några bilder?
Loggat

Jörgen Stenberg

• Jr. Member
  • **
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
    • www.sissweden.com
« Svar #2 skrivet: 26 november 2009 kl. 12:53:20 »

Nja, den här gången blev det lite bilder. Men har lite från förr. Lägger in senare.
Loggat
Its an excelent view from the point of no return....

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5900
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
« Svar #3 skrivet: 26 november 2009 kl. 23:31:50 »

trevligt
Loggat
I´m on a seafood diet...