Kullens Sportfiskeklubb
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
18 Augusti 2010 kl. 13:41:38

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Sök:     Avancerad sökning
Det är inget krav att vara klubbmedlem för att delta i forumet, det kostar inget att delta i forumet. Registrera dig gärna, så får du även tillgång till alla våra bilder som publiceras.
29788 inlägg i 6023 ämnen av 705 Medlemmar
Nyaste medlemmen: olaaxe
* Startsida Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera
+  Kullens Sportfiskeklubb
|-+  Särskilda inriktningar
| |-+  Tester och Recensioner
| | |-+  Scierra Scandinavian Saltwater 9,5f #8
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Scierra Scandinavian Saltwater 9,5f #8  (läst 768 gånger)
skåningen
Hero Member

Antal inlägg: 1629

Just go for it.

Visa profil
« skrivet: 7 Augusti 2009 kl. 17:15:59 »

Så hämtade jag mitt nya spö igår men var för trött för att kravla i vadarna och gå ner för en test så det fick bli torrfiske på gräsplanen bakom huset under perfekta
förhållanden. Blev jag förvånad !!! nä, möjligen av att linan verkade mycket för kort och av priset.4.000 minus en bra rabatt av Henrik som jag tackar än en gång för.
Verkligen mycket spö för pengarna. Actionen var som jag väntade mig, snabbt men inte för snabbt, progresivt och parabolisk helaction
Passade perfekt med en lina #9 eftersom spöts idialvikt ligger på 18 gram, Loop Opti stream med en klump på 9 meter kändes kort med detta spö,
skulle kanske jobba lite lugnare med en Coast som har 12 meters klump så jag lät några meter running lina hänga med ut innan jag drog på ett dubbeldrag och la ut hela linan utan problem(30m) gång på gång.
Jämnfört med Guideline LPXeRS som jag testat under sommaren finns bara ett val, Guideline spöt var som en käpp där man inte fick ut kraften till någon reda,
kan hända den lina som satt på rullen inte passade riktigt.
Men sen återstår fiske testet där vind och annat spelar in, men jag tror inte det skall vålla någon större panik.
Loggat

FÅNGADE ÖRINGAR 2010. 10 St.<br />ÖVER 50CM.   6 St<br />MED HEM.  3 St.        Största.71cm ca 3,5kg Kg C&R <br />VILD BÅGE.<br />LAX. 0          Största ?<br />TORSK. 15<br />Sorry I missed your call.<br />(I was on the other line.)
TrOuT
Hero Member

Antal inlägg: 1791

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 7 Augusti 2009 kl. 18:01:54 »

Du får ingen fisk i trädgården! Fiska närmare havet! Detta tips är gratis! Nästa tips kostar 100SEK som betalas i förskott. Wink
Loggat

Fångat 2010   Fångade    Godkända               Tappat
Havsöringar       16                    6                      8

Multar               1                                            0
Schade
Administratör
Hero Member

Antal inlägg: 4737

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 7 Augusti 2009 kl. 19:12:19 »

Trevligt att spöet var till nöjdhet. Alltid skoj med nya leksaker.
Du sa att LPXe RS va som en pinne. Vilken klass hade du då provat?
Har själv funderat på en sådan klass 6 med deras Coastal-lina som verkar vara en perfekt kombo
Loggat

I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

http://pukie.mybrute.com
Dominik
Klubbmedlem
Sr. Member

Antal inlägg: 488

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 8 Augusti 2009 kl. 08:23:49 »

Jag tycker iaf mycket om denna Guideline LPXe RS "pinne"  Cheesy  visst är det ingenting till  torrflugefisket men för det har jag ett Scierra Pico Spö  Grin

Liksom mat, vin, whisky och bilar är det individuellt, jag hade nån Loop Greyline 15 footare som skulle vara så bra ... jag sålde den igen för vi passade inte ihop och nu är det enbart Guideline  LPXe Tvåhands jag använder.

Hur som helst... Tight lines Dominik

Loggat
skåningen
Hero Member

Just go for it.

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 8 Augusti 2009 kl. 09:56:43 »

Jag tycker iaf mycket om denna Guideline LPXe RS "pinne"  Cheesy  visst är det ingenting till  torrflugefisket men för det har jag ett Scierra Pico Spö  Grin

Liksom mat, vin, whisky och bilar är det individuellt, jag hade nån Loop Greyline 15 footare som skulle vara så bra ... jag sålde den igen för vi passade inte ihop och nu är det enbart Guideline  LPXe Tvåhands jag använder.

Hur som helst... Tight lines Dominik

LPXe tvåhands 14fot #9. Mycket skönt spö.
Ganska likt mitt Greys Greyflex M2 i actionen, något långsammare bara.
Som Schade frågade, så var det ett 9fot klass 7 som jag provat. Vet inte vad det var för lina mer än en klass 8 lina, och den var för lätt, så man kände knappt man hade något snöre i luften.
Kanske en 9a kan göra susen. Min bror köpte grejorna beg. från Göteborg av en kille som bara haft spöt vid vatten 3-4 gånger innan han gav upp.
Min bror är beginer på fluga och hade en del problem när inte linan passade, många gånger när man köper nya spö så får man lägga lite pengar på linor innan man hittar vad man söker, väga mäta och klura sig fram. Klassningen på spö stämmer nästan aldrig, ofta ligger det en eller två klasser under vad det kastar bäst med.
Som mitt greys tex, kastar super med en flyt 12a medans en intermediat 10 räcker mer än väl.
Visst allt är individuellt, kaststil motorik och allt annat spelar in, man kan kasta bra med ett kvastskafft bara man har en lina som är bra, det gäller bara att satsa lite pengar på olika linor så kan man få liv i vilket spö som hellst. och när man fått liv i ett LPXeRS så kan jag nog svära på att man har en kastkanon där också Grin
Loggat

FÅNGADE ÖRINGAR 2010. 10 St.<br />ÖVER 50CM.   6 St<br />MED HEM.  3 St.        Största.71cm ca 3,5kg Kg C&R <br />VILD BÅGE.<br />LAX. 0          Största ?<br />TORSK. 15<br />Sorry I missed your call.<br />(I was on the other line.)
Petri
Sr. Member

Antal inlägg: 395

Heja Elfsborg

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 8 Augusti 2009 kl. 11:31:50 »

Absolut inget fel på LPXe RS pinnen. Lägger ut hela coastal klass 7:an + lite backing  Wink
Den enda erfarenheten jag har av Scierra är deras MPA och det är ett riktigt fint spö.

Petri
Loggat

Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn.
skåningen
Hero Member

Just go for it.

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2 November 2009 kl. 16:59:59 »

Absolut inget fel på LPXe RS pinnen. Lägger ut hela coastal klass 7:an + lite backing  Wink
Den enda erfarenheten jag har av Scierra är deras MPA och det är ett riktigt fint spö.

Petri
Jo då, MPAet är bra, har haft ett sen dom kom ut för en 5-6år sedan. Dom kan man fynda i Danmark nu för 1595 danska kronor om man vil lägga på lager.
Att det funits på marknaden i så pass många år är ett gott betyg för ett spö.
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!