Kullens Sportfiskeklubb
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
18 Augusti 2010 kl. 14:00:22

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Sök:     Avancerad sökning
Glöm inte att skriva fiskerapport om du varit ute och fiskat.
29788 inlägg i 6023 ämnen av 705 Medlemmar
Nyaste medlemmen: olaaxe
* Startsida Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera
+  Kullens Sportfiskeklubb
|-+  Särskilda inriktningar
| |-+  Kustfiske
| | |-+  Havsöring
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Havsöring  (läst 409 gånger)
ThellaaN
Jr. Member
**

Antal inlägg: 89

ThellaaN

Visa profil Hemsida
« skrivet: 19 Maj 2009 kl. 22:16:46 »

Nu kommer ännu en tråd om det tjatiga ämnet: Havsöring...

Jag har sökt runder lite på forumet, och hittar väl egentligen det mesta om det, men har ändå en del frågor..

Jag är ganska ny inom fiske, och är intresserad av att försöka få min första öring.. Så därför, för att inte tappa tålamodet, vill jag ha det absolut bästa tipset från erfarna öringsfiskare!

Vilken/vilka färger på "tobis" drag rekommenderar ni?

Jag har aldrig provat att vada, och det hade varit intressant att prova, så var är bäst att vada efter öring? Har nämligen hört via ryktesvägar att vada är det absolut bästa alternativet till att få öring..

Samt, vilken tid är det absolut bäst att vada efter öring? Är dom mer aktiva när det är stekande sol, eller när det är lite svalare?

Förlåt för att jag skapade ännu en tjatig tråd om öringen, men kände att jag var tvungen eftersom dom andra trådarna är ganska gamla.

Mvh ThellaN =)
Loggat

Säsong 2010 (Start 2010-05-08)

Gös:            3st | Största: 2,2 kg
Horngädda: 
Plattfisk:     
Öring:         
Sill:            
Makrill:       
Torsk:         2st | Största: Under halvkilot.
TrOuT
Hero Member

Antal inlägg: 1791

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 20 Maj 2009 kl. 08:41:39 »

Hi!
här har du två bra länkar
http://www.skanskakustfiskeklubben.se/index.php?page=havsoring

http://www.skanskakustfiskeklubben.se/index.php?page=spinnfiske-efter-kustoring

« Senast ändrad: 20 Maj 2009 kl. 08:45:37 av TrOuT » Loggat

Fångat 2010   Fångade    Godkända               Tappat
Havsöringar       16                    6                      8

Multar               1                                            0
Schade
Administratör
Hero Member

Antal inlägg: 4737

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 20 Maj 2009 kl. 09:31:42 »

Eftersom alla tycker och tänker olika så är det vanligaste att man skaffar sig en egen uppfattning
av vad och när fisket är bäst genom att tex föra dagbok över dina fiskepass.

Fisken är simkunnig, och förflyttar sig längs med våra kuster hela tiden, dock finns det vissa ställen som håller
fisk bättre än andra, men i det stora hela så flyttar de på sig hela tiden i jakten på föda.
Ibland hittar man en plats, eller en sten som ger utdelning oftare än andra, men om det är en tillfällighet eller ej
får man ju prova sig fram med.

Chansen att nån lämnar ut sitt eget "bästa ställe" är ju ganska minimal, så därför måste man själv bege sig ut för att leta och prova.
Vilket bete som funkar bäst varierar ju troligtvis även det beroende på vad det finns för naturlig föda i vattnet vid den tidpunkten du fiskar.
Det finns nog inget "universellt" drag som funkar vid alla tillfällen. Prova olika drag, och variera din invevningshastighet.

Att vada är ju naturligtvis det bästa sättet att fiska på eftersom du då kan täcka av stora ytor under fiskepasset.
Står du på en pir, så måste du vänta på att fisken ska hitta dig och ditt drag, medans om du vadar så är det du som kan leta efter fisken Smiley

Tiderna att jaga fisk på brukar, när det är varmt, vara tidig morgon eller kväll eftersom för varmt vatten bland annat innehåller för lite syre för att de ska trivas.
"Idealtempen" ligger väl 7-8 grader nånstans, men det finns inga regler utan undantag, vind och ström spelar också stor roll.
Oftast är det väl så, att när vi tycker det är skönt och gott fiskeväder så tycker öringen tvärtom Smiley

Följer man fiskerapporterna här i forumet, så har man ju ett antal platser som är givna att prova, men för den sakens skull behöver det inte finnas fisk hela tiden på de platserna. Ofta ser man att om nån skriver att det är bra fiske på ett ställe, så är där massor av folk dagen efter, men som sagt, det betyder inte att det är bra fiske dag efter dag på den platsen, man måste variera sig och sina fiskeplatser.

Det finns säkert lika många teorier som det finns fiskare angående vilka tider, vilka drag, vilka bottentyper, vilka strömmar, vilka vindar som är bäst att fiska på.
Det finns bara ett enda sätt att ta reda på det, och det är UT OCH FISKA!

Den som fiskar mest, får mest fisk....
Loggat

I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

http://pukie.mybrute.com
ThellaaN
Jr. Member
**

Antal inlägg: 89

ThellaaN

Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 20 Maj 2009 kl. 19:55:13 »

Eftersom alla tycker och tänker olika så är det vanligaste att man skaffar sig en egen uppfattning
av vad och när fisket är bäst genom att tex föra dagbok över dina fiskepass.

Fisken är simkunnig, och förflyttar sig längs med våra kuster hela tiden, dock finns det vissa ställen som håller
fisk bättre än andra, men i det stora hela så flyttar de på sig hela tiden i jakten på föda.
Ibland hittar man en plats, eller en sten som ger utdelning oftare än andra, men om det är en tillfällighet eller ej
får man ju prova sig fram med.

Chansen att nån lämnar ut sitt eget "bästa ställe" är ju ganska minimal, så därför måste man själv bege sig ut för att leta och prova.
Vilket bete som funkar bäst varierar ju troligtvis även det beroende på vad det finns för naturlig föda i vattnet vid den tidpunkten du fiskar.
Det finns nog inget "universellt" drag som funkar vid alla tillfällen. Prova olika drag, och variera din invevningshastighet.

Att vada är ju naturligtvis det bästa sättet att fiska på eftersom du då kan täcka av stora ytor under fiskepasset.
Står du på en pir, så måste du vänta på att fisken ska hitta dig och ditt drag, medans om du vadar så är det du som kan leta efter fisken Smiley

Tiderna att jaga fisk på brukar, när det är varmt, vara tidig morgon eller kväll eftersom för varmt vatten bland annat innehåller för lite syre för att de ska trivas.
"Idealtempen" ligger väl 7-8 grader nånstans, men det finns inga regler utan undantag, vind och ström spelar också stor roll.
Oftast är det väl så, att när vi tycker det är skönt och gott fiskeväder så tycker öringen tvärtom Smiley

Följer man fiskerapporterna här i forumet, så har man ju ett antal platser som är givna att prova, men för den sakens skull behöver det inte finnas fisk hela tiden på de platserna. Ofta ser man att om nån skriver att det är bra fiske på ett ställe, så är där massor av folk dagen efter, men som sagt, det betyder inte att det är bra fiske dag efter dag på den platsen, man måste variera sig och sina fiskeplatser.

Det finns säkert lika många teorier som det finns fiskare angående vilka tider, vilka drag, vilka bottentyper, vilka strömmar, vilka vindar som är bäst att fiska på.
Det finns bara ett enda sätt att ta reda på det, och det är UT OCH FISKA!

Den som fiskar mest, får mest fisk....

Och jag tackar för ett otroligt bra svar..

Det var väl egentligen det jag ville höra, men var tvungen att fråga ifall att dom fiskas bäst på vissa tider/sätt etc.

Men som sagt.. Tack för ett otroligt bra utfört svar =)

mvh ThellaN
Loggat

Säsong 2010 (Start 2010-05-08)

Gös:            3st | Största: 2,2 kg
Horngädda: 
Plattfisk:     
Öring:         
Sill:            
Makrill:       
Torsk:         2st | Största: Under halvkilot.
skåningen
Hero Member

Antal inlägg: 1629

Just go for it.

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 21 Maj 2009 kl. 10:40:30 »

Får jag göra några tillägg bara.
Nu vid sådant väder som råder, Tidig morgon, och då menar jag inte klockan 06.00 utan kl. 04.00 till kanske 06.00 eller kvällen från en timma innan solen går ner till hela natten om man gitter.
Nattfiske, stora mörka beten. Typ gladsax 27g som man målar svart med spritpenna för att ge bra konturer mot den ljusa sommar natthimmlen.
Ett undantag för dagfiske är djupare kustpartier som vid Kullaberg där det går att få på en öring även under dagtid, få upp dom är en annan femma.
Fina nattfiskeplaser tycker jag det är vid stenbrottet i Arild och pirarmarna i Ängelholm, inga vadare behövs där.
Att vada på natten kan ha sina risker.
Sen gäller det att försöka hitta strömsatta kustavsnitt och det beror mycket på varifrån vinden blåser och hur huvudströmen i sundet är, nordlig eller sydlig.
När man lärt sig detta då har man knäckt koden.

B/
Loggat

FÅNGADE ÖRINGAR 2010. 10 St.<br />ÖVER 50CM.   6 St<br />MED HEM.  3 St.        Största.71cm ca 3,5kg Kg C&R <br />VILD BÅGE.<br />LAX. 0          Största ?<br />TORSK. 15<br />Sorry I missed your call.<br />(I was on the other line.)
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!