Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Välkommen till Kullens Sportfiskeklubbs forum, här kan vi prata fritt om det mesta, och detta gäller även de som inte är klubbmedlemmar. Alla är välkomna med sina frågor, svar och fiskerapporter.

Författare Ämne: 080830 Fiskeresa till Harasjömåla  (läst 3155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5890
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
080830 Fiskeresa till Harasjömåla
« skrivet: 3 september 2008 kl. 09:45:18 »

Lite sent, men här kommer en rapport från vår fiskeresa till Harasjömåla.

Vi samlades, strax under 50 man, vid bussen som avgick 05.00, det var många förväntansfulla och trötta som steg ombord för en 2 timmars resa till fiskeplatsen.
Resan dit gick smärtfritt förutom en hastig inbromsning när en älg valde att passera vägen framför bussen, men det gick bra.
Väl framme på området så stannade vi vid campen där vi fick fika och frukost. De öppnade även shoppen för oss så de som glömt handla dricka
och godis kunde fylla på lagren. Efter frukosten så fick vi information om Harasjömåla, som egentligen är ett jättestort område med ett 20-tal sjöar,
campingplats, stugor, konferensrum, bastukåta, vandringsleder, barndammar, flugström med mera.

Efter frukosten steg vi ombord på bussen igen för att åka 5-10 minuter till våra hyrda sjöar. Dessa låg väldigt naturskönt inne i skogen och när vi anlände så låg sjöarna spegelblanka med vackra dimbankar ovanför vattenytan. Lite här och där bröts vattenytan av vakande fisk. Förutom vackra sjöar, vacker natur så hade vi dessutom toppenväder. Det bestämdes att den övre sjön skulle bemannas av de som ville ha fiskeinstruktörer till hjälp för tips och råd om fisket och den nedre sjön för de som ville fiska på egen hand. Bussen tömdes snabbt på all utrustning och folket begav sig iväg på jakt efter en bra brygga att fiska från.

Det tog inte lång tid innan man hörde plaskande följt av glada tillrop och ordet "fisk" eka över sjön. När man gick runt och pratade med folket så hörde man flera bryggor innan var det tagits fisk, alla hade stenkoll på vilka bryggor som det nyss nappat på. Henrik hade gått runt på bussen och delat ut vars ett Truttadrag som Dan-Tackel bjöd på och det togs en hel del fisk på just dessa. Röd Vibrax funkade också bra samt en del skeddrag. Metet gick det av nån anledning sämre med, trots att det testades med räka, mask och powerbait, men en och annan båge nappade även på detta. Det kom upp nån gädda, aborre och mört förutom regnbåge. Det var fantastiskt roligt att prata med barnen och se glädjen i deras ögon när de berättade om fisken som de eller deras förälder fångat.

Klockan 12.00 var det dags för lunch bestående av korv med bröd från Per i Viken. En hel del hade svårt att slita sig från fiskeplatserna för att behöva avbryta fisket bara för att äta, men tillslut så hade alla som var hungriga fått i sig ett par korvar och kunde sedan återgå till fisket. Det diskuterades mycket fiske kring lägerelden och många erfarenheter utbyttes. Efter lunchen började det bli lite dödperiod i fisket, och en del av barnen började bli lite rastlösa. Som tur är så skapar dom ju lätt kontakter och en hel del ungar fann varandra och började leka lite och utforska området runtomkring. Så fort någon i närheten fick fisk så samlades de nyfikna och beundrade fiskarna, som idag totalt blev 51st.

En del smärre incidenter hände under dagen. Vad jag hörde så var det minst 3 spö som blev knäckta, minst 2 mobiltelefoner och en kamera fick lära sig simma. Hoppas att de klarade sig, men det är svårt om strömmen är på. Ett gäng tjejer trängdes på en brygga vilket resulterade i att ena tjejen tog ett steg utanför bryggan och fick bada med kläderna på. Som tur var så var det i slutet av dagen då hon inte hade extra ombyte med sig, och det var nog lite kyligt när man var blöt och det kom lite vind. Det är ganska smart att man har extrakläder med sig, för en olycka händer så lätt.

Så blev klockan slutligen 17.00 och det var dags för hemfärd. De flesta var nog ganska trötta efter en heldag ute i friska luften. Det var en hel del som slocknade under bussfärden hemåt. Alla verkade vara helnöjda med dagen trots att alla tyvärr inte fick fisk, men så är det med fisket. Hur mycket man vill att alla ska få kämpa med fisk så blir det ju inte så. Vissa tar fler och vissa tar färre. Det handlar ju dock inte bara om skicklighet i fisket, det krävs en hel del tur också att en fisk kommer i närheten av ditt drag/fluga/mete och att den är intresserad av att hugga just då, eller att man lyckas få den tillräckligt intresserad av betet.

Själv fiskade jag faktiskt inte mer än några få kast med fluga och där var en liten regnbåge som nyfiket följde efter flugan en stund men mer ville den inte.Men jag är likaglad för det. Jag hade en supertrevlig dag och träffade mycket trevligt folk under mina vandringar runt sjön, det var jätteskoj att få dela med sig lite av sina egna erfarenheter och kunna komma med lite tips och trix. En sån här trevlig resa vill jag verkligen vara med om flera gånger.

Stort tack till alla deltagare!
« Senast ändrad: 23 november 2008 kl. 20:38:35 av Schade »
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Landin

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: 080830 Fiskeresa till Harasjömåla
« Svar #1 skrivet: 3 september 2008 kl. 20:40:22 »

Det är verkligen kul att läsa om sådana här lyckade familjeutflykter. Det är viktigt att få med de yngre ut annars är vi sportfiskare snart ett utdöende släkte. Kul att det nappade bra för er. Det är säkert 5 år sedan jag var i Harasjömåla sist. Vi i vårt fiskegäng blev trötta på de trasiga fenorna och att en hel del fisk smakade mosse. Hoppas att era fiskar var bättre.Till helgen gör jag nog ett nytt försök på havsöringen med min Spoonfly.
Ha de gott/Rickard
Loggat

MrUniverse

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 214
  • 2015-01-01
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 september 2008 kl. 12:17:07 »

Det lät som ni hade trevligt!
Hade ni hyr-sjön eller vilken sjö fiskade ni i? Jag brukar hålla till vid flugfiskesjöarna (dammetsgyl och björnagylet), har nog aldrig gått därifrån lottlös. Harasjömåla är ett riktigt trevligt område och kortpriserna är mer än rimliga.
Loggat
Hoppas spräcka nollan snart

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5890
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
« Svar #3 skrivet: 9 september 2008 kl. 12:37:41 »

Vi hade 2st hyrsjöar som låg bredvid varandra.
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...