Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Forumet varit nere ett tag, men är uppe och igång igen!
Hoppas vi slipper mer strul nu.

Författare Ämne: Loop Opti Stillwater  (läst 4008 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5899
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
Loop Opti Stillwater
« skrivet: 10 oktober 2006 kl. 12:26:16 »

Jag tog med mitt klass 5 Sagespö till Blå Hallen för att prova lite olika linor för att se vilket som skulle passa bra.
Henrik har en låda med olika linor som han brukar ta med på kastkurserna vilket jag rekommenderar er att prova.

Den linan jag hade tänkt ha till mitt spö visade sig vara för lätt och mina kast kom knappt 15 meter, och då Henrik också provade den så kastade han inte mkt bättre med den. Jag testade lite olika linor och valet stod mellan en Opti Stream 5a eller en Stillwater 6a. Skillnaden är väl längden på klumen då Streamlinan ska vara enklare att göra underhandskast med, men i mitt tycke så märkte jag inte så oerhört stor skillnad på dem. Med Henriks hjälp så kom vi fram till att sexan var lite bättre avvägd till mitt spö än femman så en sådan fick jag åka ner på fredagen och köpa (inför lördagens tävling hehe).

Jag kan bara säga att jag är mer än 100% nöjd med köpet, trots att det är en dyr lina (850:-).
Jag rollar ut linan längre än vad jag lyckades vifta min gamla lina, likaså kastar jag "baklänges" och kommer ut på ett sätt jag inte gjort tidigare. Även de vanliga framkasten blir mycket stabilare och längre. Har ännu inte hittat någon mer nackdel än möjligvis priset. Men sköter man linan så kommer den ju att hålla några år, och utslaget då så blir det ju inte så dyrt.

Det känns nästan som linan kastar ut sig själv när man viftar lite :)
Supernöjd är jag och tack Henrik för all hjälp med att testa linor.
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

TrOuT

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 2255
    • Visa profil
SV: Loop Opti Stillwater
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2006 kl. 20:05:04 »

Shade!
Bara inte du som jag gjorde en gång. Köpte en jätte dyr lina som funkade bra. Var väldigt rädd om den. Tvättade den i handfatet efter varje fiske i saltvatten. Hoppsan medan linan låg där så hoppade en kattunge upp och bet av linan på runt 10 ställen. Bara att kasta. shit happend.

cv
Loggat
Antal fångade Multar: 4 st största 2,9Kg