Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Det är inget krav att vara klubbmedlem för att delta i forumet, det kostar inget att delta i forumet. Registrera dig gärna, så får du även tillgång till alla våra bilder som publiceras.

Författare Ämne: Nylonlina  (läst 2882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
Nylonlina
« skrivet: 25 maj 2005 kl. 02:57:10 »

Jag satt och skummade igenom boken "Kustfiske" skriven av Niels Vestgaard när jag såg följande:

"En färsk nylonlina, som precis spolats på, rinner lätt av spolen i stora öglor under de första paren timmar, som man fiskar med den. Problemet är dock lättlöst. Efter att den nya linan spolats på håller man spolen under varmvatten  kranen ett par minuter, varvid linan formar sig efter spolen."

Detta var skrivet angående haspelrullar, själv använder jag mest multirullar. Jag tycker att linan ofta har en tendens att resa sig efter byte, även om det kanske inte blir fullfjädrade skatbon. Kanske det vore värt ett försök att prova. Är det någon här som brukar värma linan under varvattenkranen efter ett byte? Bluff och båg eller en grundläggande sak som jag missat?
Loggat

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5899
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
SV: Nylonlina
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2005 kl. 07:23:15 »

Faktiskt så funkar det. Jag rullade på en lina hos Henrik och då tipsade han mig om just detsamma. Vi la spolen i en kopp vatten typ 5 minuter och sen var den inte "rinnande" längre. Från början så rullade den loss rätt många meter av sig själv, men sen stannade den kvar. Kanontips.
« Senast ändrad: 25 maj 2005 kl. 09:47:42 av Henrik Dan »
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Henrik Dan

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 3024
  • 9,1 kg från Klavreström
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2005 kl. 09:49:27 »

Det var intressant att det står i en bok, som sagt har jag använde detta senda 10 års ålder, min bror kom på detta när vi var små och gröna, men det funker
Loggat
Årets fiskar 2009 Och 2012 i fiskeklubben :)

h-cl

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2005 kl. 11:01:18 »

hej.
funkar även på skjutlinor,typ,flatbeam.
lägg den i stora slingor i badkarret dagen före fisket (i ljummelt vatten),eftar en stund,rull opp den på en gammal lin spola me' stor diametar,forvare i plastpåse til dagen eftar.
då slippar man 90% av minnet i linan. 8)
Loggat
there's a thin line,between fishing and getting drunk in a boat!
detta spel tager en del af min tid,ha' kul...