Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Forumet varit nere ett tag, men är uppe och igång igen!
Hoppas vi slipper mer strul nu.

Författare Ämne: Några frågor  (läst 3519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danker

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Några frågor
« skrivet: 29 juli 2011 kl. 22:18:47 »

Jag skulle vara tacksam för svar på några "basic" frågor som jag tror kan vara vettigt att veta.

1. Finns det något minimum mått på hur stor torsk man får behålla? Torskfiske, när är det bäst? Vintern?

2. Om man skall stå och köra lite spinnfiske från någon hamn på kullahalvön, vilken rekommenderar du? Är det överhuvudtaget möjligt att få något i Lerberget/Vikens hamn? Vilken plats e bäst för bottenmete?

3. Någon som har fiskekort för Vegeå eller Rönneå? Är det värt det?

4. Om man skulle vilja behålla en fisk för att äta så antar jag att öring, torsk och skrubba e bäst. Vilken firre e mindre lämpad att äta?

5. Ingår det något i ett medlemskap i Kullens Sportfiskeklubb, förutom den stora äran förståss?  ;D

Det var nog allt för nu, kommer säkert på fler snart. Vore tacksam för svar i den mån det går.

Loggat
Fiskar 2011: 2
Fjärsing: 1
Tobis: 1

skåningen

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 2369
  • They say the show must go on, the fly show.
    • Visa profil
    • Med fluga på kusten, mest.
SV: Några frågor
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2011 kl. 11:00:17 »

Jag skulle vara tacksam för svar på några "basic" frågor som jag tror kan vara vettigt att veta.

1. Finns det något minimum mått på hur stor torsk man får behålla? Torskfiske, när är det bäst? Vintern?

2. Om man skall stå och köra lite spinnfiske från någon hamn på kullahalvön, vilken rekommenderar du? Är det överhuvudtaget möjligt att få något i Lerberget/Vikens hamn? Vilken plats e bäst för bottenmete?

4. Om man skulle vilja behålla en fisk för att äta så antar jag att öring, torsk och skrubba e bäst. Vilken firre e mindre lämpad att äta?

5. Ingår det något i ett medlemskap i Kullens Sportfiskeklubb, förutom den stora äran förståss?  ;D

Det var nog allt för nu, kommer säkert på fler snart. Vore tacksam för svar i den mån det går.

Hej.

Fråga 1. Minimimått på torsk är 38cm. Torskfiske är bäst alltid, speciellt sommaren men torsken är som bäst på vintern.
         2. Öring och plattfiskar kan du fånga från alla hamnpirar, speciellt bra är just Lerberget och Vikens och Domstens pirar, men som alltid så är det vissa årstider som är bäst för fiske från pirar, öring har sin tid, plattfisk sin, näbbgädda sin osv. Har själva tagit min största kustfångade öring från Lerbergets pir, 4,2Kg en morgon i April för några år sedan.
         3. Så billiga som fiskekorten är så är det alltid värt att ha, några hundringar för ett sesongs kort.
         4. Smaken är som baken klöven, sjäva sätter jag inte tänderna i en näbbgädda eller vanlig gädda, skrubba tillhör inte gurmetfiskarna heller enligt min gom iaf.
             Torsk, makrill, öring, bleka, sej rödspätta och slätvar, piggvar är helt ok att käka. Fjärsingen lär vara en delikatess men akta taggen på ryggen.
             Fjärsing kan man få många av en dag på kullaberg men ofta är dom rätt små. Simpor bör man inte äta.
          5. Vet ej.
Loggat
ÖRING-2013. 8St. +50 CM 3St. MED HEM 0.Största.L.68 cm.Kg:5,0 ca.  Tappade. 5. Lax: 2, 70cm ca 4kg.TORSK.35.St, största 9kg.Sej 9st.Båge1. Sorry I missed your call.(I was on the other line.)
 Hemsida: http://www.flugfiskekungen-bengt-uno.se Blogg http://www.sportfiskeforum.se/blog/95-flugbindar

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5899
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2011 kl. 14:57:28 »

Svar: Torsken fiskas året runt, men är oftast bäst på vintertid. Sommartorsken kan vara ganska mager. Minimimått för yrkesfiskare är 38cm, men i ärlighetens namn är det en ganska liten fisk.
Pilkebåtarna kör oftast egna regler och vill att fisken skall vara minst 45cm för att tas ombord.

Svar: Mer eller mindre alla pirarmar kan man stå och fiska från, havsöringen passerar de flesta. Dock är det vanligast att man vadar längs vår kust när man jagar havsöring. Horngädda fiskas både från land och pirar, makrill från de pirar där det finns djupare vatten.

Svar: Fiskar man i ett vatten fler gånger med dagskort än vad ett årskort kostar så är det ju definitivt lönt. Både Rönne och Vege är havsöringsbärande. Det finns även aborre, gädda samt vitfisk i dessa.
På frågan om det är värt det, så tycker jag själv att det är värt, dock har jag i år bara kort i Rönne.

Svar: Till skillnad mot skåningen så föredrar jag skrubba framför rödspätta :)
Jag gillar även smaken av horngädda, även om den har en helsickes massa ben. Smörstekt fjärsingfilé är mumma, men som sagt, man får akta sig för taggarna på gällocken och ryggen då de är giftiga.
Det viktiga är väl att man bara behåller den fisken som just är ätbar. En sommartorsk med 2kg huvud och 1 kg på resten är ju inte mkt mat att behålla, bättre den får simma och äta upp sig. Likaså ska plattfisken vara ordentligt tjock, helst inte ha romsäck för att vara lönt att käka.

5. Ingår det något i ett medlemskap i Kullens Sportfiskeklubb, förutom den stora äran förståss?  
Svar: Då fiskeklubben inte har något eget vatten, så är vi bundna till att styra vra gemensamma resor till andras vatten. Vi har klubbmästerskap i olika fisketyper för att alla ska ha en chans. Klubbmästerskapen är typ Havsöringsfiske, Horngäddefiske, Torskfiske, Makrillfiske, Sillfiske, Flugfiske. Vi har inga gädd eller pimpelfiske på programmet. Utöver dessa så har vi vissa "trivselfiske", tex att man samlar ihop ett gäng och åker till Västersjön för att jaga gädda/gös. Vi har ett "Familjefiske" då vi åker till Klavreström eller Harasjömåla och stannar över nån dag. Vi har lite sommarfest och julfest, vi står öven på storgatan och sälje3r lite lotter mm på julskyltningen.
« Senast ändrad: 30 juli 2011 kl. 15:00:25 av Schade »
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Danker

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2011 kl. 23:40:10 »

Ja tackar så jätte mycket på svaren! Återkommer nog snart med fler, hehe.

Loggat

Danker

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2011 kl. 02:00:58 »

Har redan kommit på en ny fråga, hehe. Angående fjärsing. Den har gift både vid framfenan och vid gällocket? Hur går man tillväga om man fångar en? Exakt hur gör man för att avkroka den utan att riskera att bli stucken? Det kanske är uppenbart när man väl sett en fjärsing, har jag dock inte gjort ännu. ;)
Loggat

curanten

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2011 kl. 04:16:24 »

om du kastar så gäller det ofta beroende på djup etc att komma långt ut så spolformade drag med lågt vindmotstånd funkar kanon ja brukar även köra med en enkel upphängar fluga(fisk imitation)  ovanför draget vilket visat sig va effektivt då ibland den blir favoriserad.

hmm avkroka fjärsing en lång peang kör ja på då fjärsingar är exceptionellt bra på att sprattla :)
klipp av taggarna och skär huvudet av den, sen är det bara att rensa den som vanlig fisk. Stek de små filéerna i olja eller smör!
« Senast ändrad: 31 juli 2011 kl. 05:21:52 av curanten »
Loggat