Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Det är inget krav att vara klubbmedlem för att delta i forumet, det kostar inget att delta i forumet. Registrera dig gärna, så får du även tillgång till alla våra bilder som publiceras.

Författare Ämne: Viken-Öring  (läst 4019 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trolle

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 648
  • Trolle
    • Visa profil
Viken-Öring
« skrivet: 27 mars 2007 kl. 20:17:56 »

Har bestämt mig nu att inte skriva mera förrän jag får fisk efter detta! Fan vad det skall vara trögt.Mötte en flugfiskare som skulle ut nu.Själv har jag varit ute 3 gånger idag och inte fått en enda känsla av hugg.Har flugat,kastdobb och sist spinn.
Det är ju själve den.JAG VILL KÄNNA FISK!!! >:(
Men vad fan.Jag e egentligen lika glad för det.Hade en trevlig söndag med klubben.Träffar trevligt folk i shopen.Läser trevliga saker på forumet. ;D Skitfisk på er alla där ute.Ta dom och hälsa från mig

Mvh T :D
                                                                              P.s Kan nog inte låta bli att skriva!
                                                                                                                            D.s
Loggat

Vegeå

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
SV: Viken-Öring
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2007 kl. 23:37:27 »

Lugn:) Det är snart bara timmar tills du kan fiska i Skälderviken och höja självförtroendet.......

Loggat

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5899
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2007 kl. 00:02:29 »

Trolle, det släpper snart. Dom är där och nosar men ska bara lyckas få dom till att hugga.

Tänk bara på att nu när det är så lågt och ginklart vatten så der öringen dig betydligt snabbare än vad du ser dom. Vada försiktigt, fiska av platsen från land innan du går i vattnet. (Lyssna på mig va haha precis som jag är nån öringskung hehe)

Prova att dra fort som fanken med flugan, det kan locka. Jag hade efter dels när jag vevade in fluglinan, dels idag så provade jag dra in snabbt med båda händer och då jagade dom grissarna min fluga, dock utan att jag fick upp dom.
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2007 kl. 00:16:32 »

Eftersom min fiskerapport idag är lika fångstlös som Trolles så kan jag ju lika väl skriva om den här.

Begav mig ut halv sju till ett spegelblankt Öresund. Hade ju hoppats på lite mer kvällsbris, men började fiska av platsen ändå.
Hade för dagen ny lina som jag skulle prova på mitt Scierra HMS klass 8, som legat sen i höstas utan att jag provat det.
Betydligt jobbigare att kasta med den klassen när man mestadels fiskar regnbåge klass 5 och kust klass 6/7 i vanliga fall. Men efter lite kast så gick det bättre och bättre. Vinden började "öka", nja det blev lite småvågor iaf. Vid halv åtta ser jag en fisk som hoppar upp 12-13 meter från min plats, och jag som just ska kasta, placerar flugan klockrent i vaket. Drar hem flugan men inget händer.

Då tänkte jag på gårdagen, då ville dom att man skulle dra hem snabbt så jag drar hem linan med båda händerna och vips så jagar den min fluga och biter i "toet" efter kroken. Förvånandsvärt försiktiga hugg trots hastigheten. Kastar ut igen och den lille jäkeln följer med ieg...och igen...och igen. 4ggr bommade jag den, sen tröttnade den nog på mig. Jag gick bort till den platsen jag hade hugg igår och tittade på när solens sista strålar försvann och det började mörkna mer och mer.

Ingen hemma därute och telefonen började ringa om ungar å tant som ville ha hämtmats osv. Jaja, jag drar in där öringen hoppade och fiskar av den sträckan igen. Då, ca 30 meter längre bort så hoppar 2 kanske tre öringar och jag vadar så försiktigt jag kan ut dit. Fiskar hela vägen ut, men känner inget. Framme på platsen jag såg fisken hoppa så fiskar jag och återigen när jag drar hem linan med båda händerna så hugger fisken igen, och igen och igen. Sen är det stilla ett par minuter.

Jag kastar ut bredvid en sten och tångruska och fisken visar sig igen, nyfiken på min fluga, men hugger inte så hårt att den fastnar. Fisken låg kvar vid tångruskan och snurrade runt och plaskade ljudligt och jag vet inte vad den gjorde men min flga var ointressant. Jag kan tänka mig att när den högg efter min fluga så daskade den till tångruskan och frigjorde en massa gottigottgott som gömt sig i busken som den sen smaskade i sig.

Men det var ett skådespel utan dess like. Det är skoj om man lyckas få se vakande fisk, men detta var nåt helt enastående. Tyvärr så var jag tvungen att avsluta fisket halv nio, men detta var aabsolut inte sista solnedgångsfisket för min del.

Ingen fisk med hem, men liaglad är jag för det. En trevlig stund med sig själv i naturen är ju aldrig fel.
Loggat
I´m on a seafood diet...

Brownie

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 872
  • Canada kicks ass!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2007 kl. 00:49:34 »

Gick den liksom runt i små små mycket snäva circlar?
Och det väldigt grunt?

Har i alla fall sett liknande beteende på 20 cm djup
vid Barsebäck en januarimorgon och tyckte det såg ganska skumt ut.

Dom kanske virvlar upp slam för att få fram småkrypen?
Loggat

TrOuT

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 2255
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2007 kl. 06:53:55 »

Öringen kan vara retlig. kul iaf.
Loggat
Antal fångade Multar: 4 st största 2,9Kg

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2007 kl. 07:57:18 »

Jo där var grunt, runt knädjup.

Jo visst kan dom va retliga, det är ju lite av tjusningen  :D
Loggat
I´m on a seafood diet...

Trolle

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Trolle
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2007 kl. 08:09:09 »

Tjusningen måste ändå vara att det sitter en på draget.Kraftig rusning.Hoppande.Blank.Stor.Hjärtat slår.Ta fram håven.Vara lycklig.Bra fiske. :D

Mvh T
Loggat

TrOuT

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2007 kl. 10:24:12 »

HI1
Var var du någonstans?
Loggat

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2007 kl. 11:01:07 »

Ditt hemmavatten  ;D
Loggat
I´m on a seafood diet...

TrOuT

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2007 kl. 13:50:58 »

Ajabaja ;)
Loggat

Sören

• Klubbmedlem
  • Sr. Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2007 kl. 18:59:32 »

Hej allihopa. Kul med olika teorier. Synd ni inte har fått så mycket fast ni har legat i!, Skulle behöva lite motstånd och mera match på söndag!. Det blir väl som vanligt att jag får damma pokalen igen,...+ lite prispengar och lite annat smått och gott hehe. Men ni är hjätligt välkomna på söndag och glöm inte att ta med er flugor och drag så inte ni står utan när det väl är dax. Nåja det blir väl som en dag på jobbet. Ut och öva med er så ses vi på söndag om ni inte bangar. Nu har jag inte tid med er längre jag ska tillaga en fiskrätt och ni vet säkert hur det smakar fast det är länge sedan för en del av er hehe. En god räksås med kokt potatis är gott att ha till ;) Skitfiske på er allihopa! / Sören
Loggat

Trolle

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Trolle
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2007 kl. 23:23:40 »

Skall köra Viken-Stockholm-Viken på söndag.120 friska roliga mil  :'(Om jag inte stannar i Vättern och fiskar på vägen hem så dyker jag upp kan jag lova.Säg bara var du/ni är någonstans så kanske vi ses!

Mvh T
Loggat

JorjanKlykan1973

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2009 kl. 02:54:48 »

Förvånandsvärt försiktiga hugg trots hastigheten. Kastar ut igen och den lille jäkeln följer med ieg...och igen...och igen. 4ggr bommade jag den, sen tröttnade den nog på mig. Jag gick bort till den platsen jag hade hugg igår och tittade på när solens sista strålar försvann och det började mörkna mer och mer.

--------------------------------
Installera Dator Programvara

Loggat