Kullens Sportfiskeklubb

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Det är inget krav att vara klubbmedlem för att delta i forumet, det kostar inget att delta i forumet. Registrera dig gärna, så får du även tillgång till alla våra bilder som publiceras.

Författare Ämne: Nya skyddsreservat  (läst 1705 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

torpeden

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Nya skyddsreservat
« skrivet: 16 mars 2015 kl. 14:38:53 »

Hej.
Dags att bryta isen och göra sitt första inlägg.  :)
Tänkte starta en tråd om de nya natur reservaten som nu blivit i skälderviken.
Hur många som har koll på det och hur mycket det kommer att påverka oss som längtar till den 1 april.
Kom gärna med synpunkter och funderingar.
Mike.
Loggat

Ola nutte Hansson

• Klubbmedlem
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 1175
    • Visa profil
SV: Nya skyddsreservat
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2015 kl. 21:35:58 »

Hej vad jag har hört om detta så är allt överklagat så där är inga beslut tagna än .
Loggat
Fiska lugnt!

Vegeå

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2015 kl. 21:46:19 »

Det stämmer att beslutet är överklagat, MEN! De nya föreskrifterna gäller fram till överklagan tas upp.
Ni kan läsa om detta här: http://www.hoganas.se/sv/Invanare/Nyhetsarkiv/Jonstorp-Vege-a/
"Beslutet är överklagat men den del som betecknas C under föreskrifterna gäller med omedelbar verkan"

Samtidigt finns ingen information om detta på länsstyrelsens hemsida och man kommer inte sätta upp nya skyltar innan beslutet är slutgiltigt.
Naturskyddsenheten som jobbat fram detta skiter fullständigt i konsekvenserna, man har inte ens konsulterat fiskeenheten på länsstyrelsen för att ta upp påverkan på fisket.
Nu står vi alltså där 2 veckor före premiären och ingen vet egentligen vad som gäller.

Eller jo, jag vet ju att de nya föreskrifterna skall gälla, men hur det är rent juridiskt om länsstyrelsen inte gör informationen tillgänglig via deras hemsida och skyltar vet jag inte.

Loggat

torpeden

• Newbie
  • *
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2015 kl. 07:46:46 »

Känns som Sverige i ett nötskal.
Massa halvfärdiga beslut som spridder irritation bland oss som respekterar och följer besluten och de som rister på axlarna
och säger det visste inte jag.
Hur många gånger har man inte fått säga till folk som varit uppe på själsrönnen och trampat! :(
Men vad gäller med båt egentligen? Får man köra in som typ gamla hamnen med båt under förbudstiden?
Och får folk upp och trampa på själsrönnen efter den 15/7?
Loggat

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5890
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2015 kl. 09:15:34 »

Man måste snart vara mer än väl högskoleutbildad för att hänga med i alla olika regler och förordningar som gäller för att man ska få lov att gå ner och svinga med sitt spö.
Var ju redan innan en hel radda med olika förbudstider att hålla reda på överallt, och dessa gör ju inte saken lättare.

Men för den som inte riktigt orkar läsa genom hela bibban dokument rörande de nya förbudsområdena, så är väl de som berör oss fiskare mest bilderna:
5a, 5b samt 5c (tror de var från sidan 39)
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Vegeå

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2015 kl. 11:11:28 »

Länsstyrelsen kommer sätta ut tillfälliga skyltar vid Sandön innan 1:a april.

NYA FÖRESKRIFTERNA GÄLLER

Ingen utmärkning utöver detta kommer ske inledningsvis, det är därför i princip upp till var och en att ta reda på exakt vart man befinner sig med GPS. Lagen ser ut så, du har själv ansvar för var du befinner dig, oavsett om utmärkning finns eller ej.

Detta suger gigantisk sjöpung, men det är detta vi måste rätta oss efter......
Loggat

Schade

• Administratör
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 5890
    • Visa profil
    • Kullens Sportfiskeklubb
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2015 kl. 11:17:39 »

Det blir säkert bra, särskilt när de inte har longitud och latitud med på sina kartor

Verkar dock som beträdnadsförbudet på stenön inte gäller året runt som tidigare, utan hävs den 15/8, tolkar jag det rätt?
Som jag ser det kan man stå PÅ stenön och fiska från den 15/8?!?
« Senast ändrad: 25 mars 2015 kl. 11:32:02 av Schade »
Loggat
I´m on a seafood diet...
I see food and I eat it...

Vegeå

• Full Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2015 kl. 17:27:27 »

Det är samma tidsgränser som tidigare för Stenön (Själrönnen). Det har varit tillåtet att spatsera där uppe efter 15:er augusti tidigare också, bara det att många trott det varit beträdnadsförbud året runt.

På tal om koordinater. Jag läste genom delar av beslutet idag igen och där har man skrivit att kartorna gäller "över" koordinaterna. Jag tror det brukar vara tvärt om, ännu en detalj som visar hur dåligt man gjort detta.

Oavsett vad vi tycker om detta så måste vi allihop hjälpas åt att sprida informationen och respetera de regler som nu finns, gör vi inte det kanske man gör ytterligare inskränkningar framöver.
Vi får försöka tillsammans med länsstyrelsen ta reda på exakt vad som gäller, var man får gå och inte gå, de som är ansvariga för att reglerna efterlevs vet inte själva vad man får och inte får. Eller jo, det vet man såklart, man kan hänvisa till kartan och säga "här får du inte gå". Men väl på plats blir det väldigt svårt att avgöra exakt var man befinner sig med en karta i låg upplösning som grund. Min bestämda åsikt är att det måste göras enklare för besökarna, det ska vara lätt att förstå vad man får och inte får.

Loggat